Wednesday, December 21, 2011

apabila si dia bergaya

:: anak ummi yang chumil ::



haa inilah dia rupa salsabila klon JLO.. ahaks! dia cukup suka pkai cermin mata yg besau nie.. berebut aje dgn ummi bila dia nak pkai.. hihi

50 Tips Merangsang Minda Bayi

1. BERTENTANG MATA. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adlah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.

2. BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA. Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.

3. JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN. Lakikan selama mana yang anda boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah, kanak-kanak bersekolah yang disusukan badan semasa bayi tinggi Iqnya. Tambahan pula, dengan menyusu badan anda dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.

4. JELIRKAN LIDAH. Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.

5. HASILKAN BUKU BINATANG. Sekali lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar haiwan kesukaannya untuk dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sma sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita haiwan.

6. GELETEKLAH BAYI ANDA. Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.

7. TUNJUKKAN PERBEZAAN. Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi tiada). Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dam pembacaan apabila dia besar kelak.

8. BERKONGSI PANDANGAN. Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi yang boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak kepadanya. “Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau “ Dengar tak bunyi bomba tu?” – untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.

9. NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA. Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau rekalah lagu anda sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin….”). Mainkan lagu Beethoven atau Beatles… Ada kajian yang mencadangkan bahawa mempelajari ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.

10. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA. Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.

11. SENTUH DAN RASA. Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza; sutera, kain tuala, kain kapas dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.

12. PERGI MEMBELI-BELAH. Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi, lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana menghiburkan bayi.

13. BERI KATA KUNCI. Jika anda berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, anda sedang mengajar sebab dan akibat.

14. BERI KEJUTAN. Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.

15. SEDIAKAN BANYAK TISU. Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.

16. BACA BUKU. Berulangkali. Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan – ia dipercayai membantunya belajar bahasa.

17. MAIN CAK-CAK. Menyorok-nyorok bukan sahaja dapat membuatkan dia ketawa. Bayi anda belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.

18. JANGAN LUPA REHAT. Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk di atas lantai bersama bayi anda – tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa mainan. Hanya biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.

19. MAIN DENGAN WARNA. Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya

20. BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN MAKANANNYA. Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur yang berbeza – termasuklah kacang pea dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

21. ANGKATKAN SAHAJA. Jika bayi anda asyik menjatuhkan barang mainannya dari kerusi makannya yang tinggi, angkatkan dan beri kembali kepadanya walau berapa kali pun dia melakukannya. Dia sebenarnya sedang belajar dan menguji hukum graviti. Berikan dia beberapa keping kertas atau bola tennis, letakkan besen besar di bawah kerusinya dan biarkan dia menjalankan eksperimennya sendiri.

22. BIAR DIA MEMBEBEL. Bayi anda memahami suara tinggi dan bunyian aneh yang anda buat.

23. LATIHAN MENEKA. Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.\

24. BINA LALUAN HALANGAN. Tingkatkan kemahiran motor dengan meletakkan kusyen sofa, bantal, kotak atu permainan dia tas lantai dan kemudian tunjukkan kepada bayi bagaimana hendak merangkak di bawah, di atas atau di sekeliling halangan tersebut.

25. IKUT RENTAKNYA. Semakin anak anda membesar, dia semakin suka mencuba kreativitinya untuk melihat jika anda benar-benar mengikut apa yang dia lakukan seperti membuat bunyi aneh, merangkak secara terbalik atau ketawa.

26. BUAT MUKA LAWAK. Kembungkan pipi dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, poof! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.

27. RASA SEKELILING ANDA. Berjalan-jalanlah di sekitar rumah dengan mendukung bayi. Letakkan tangannya pada tingkap, kain, daun dan objek-objek selamat yang lain sambil me’label’ barangan tersebut.

28. CERITAKAN KISAH DONGENG. Pilih kisah dongeng kegemarannya dan tukarkan nama watak utama ke nama anak supaya dia seronok.

29. BAYANGAN WAJAH. Biarkan bayi anda merenung dirinya di dalam cermin. Dia mungkin menyangka yang dia sedang memerhatikan budak comel yang lain, tetapi dia akan menyukainya bila bayi “yang lagi satu” senyum dan melambai padanya.

30. (KADANGKALA) BIARKAN DIA JADI BOS. Bina keyakinannya dengan memberi peluang untuk dia memilih salah satu daripada dua pilihan: mangkuk berlainan warna ketika waktu makan, contohnya. Dia akan tahu bahawa keputusannya diambil kira – dan boleh berlatih menghafal nama warna.

31. GOYANGKAN BADAN. Ajar anak untuk menari twist dan menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti ballerina. Boleh juga menggoyangkan badannya dengan berzikir contohnya LAILAHAILALLAH..LAILAHILALLAH .

32. JADILAH TAMAN PERMAINAN. Berbaring di atas lantai dan biarkan bayi anda memanjat dan merangkak di atas anda. Ia lebih murah daripada membeli gymnasium mainan dan lebih menyeronokkan. Anda dapat meningkatkan koordinasi dan kemahiran menyelesaikan masalahnya.

33. KIRA SEMUANYA. Kira berapa banyak blok kayu yang boleh anak anda susunkan. Atau jumlah anak tangga dalam rumah anda. Atau jari jemari tangan dan kakinya. Kira dengan kuat dan pasti dia akan mengikut anda.

34. GUNAKAN MASA BERCERITA SEPENUHNYA. Tunjukkan segala gambar dengan terperinci, dan Tanya anak anda segala jenis soalan daripada soalan abstrak (“adik rasa kenapa Pekan nak makan telur tembakul ibunya?”) sehinggalah ke soalan konkrit (“Pernah tak adik nampak kucing putih?”)

35. TUTUP TV. Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan drngan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya

36. TUKAR PEMANDANGAN. Tukar kedudukan kerusi makannya di sebelah meja yan lain. Anda dapat mencabar memorinya untuk mengingat di mana hidangan diletakkan setiap kali waktu makan.

37. MAIN PERMAINAN MEMORI WAJAH KELUARGA. Ambil gambar wajah-wajah ahli keluarga yang penting dlam kehidupan bayi anda, buat dua salinan bagi setiap satu gambar – dan anda sudahpun ada satu set kad suai padan. Susunkan ia menghadap ke atas di atas lantai, dan bantu anak anda mencari dua kad yang serupa. Semakin bayi anda membesar, anda boleh mengubah cara bermain dengan menyusunnya menghadap ke bawah(menelangkupkannya).

38. RAKAM VIDEO UNTUKNYA. Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.

39. MAIN HUJAN. Lompat ke dalam lopak air yang besar. Duduk di atas rumput basah bersamanya. Walaupun kotor, ianya menyeronokkan dan merupakan salah satu cara belajar tentang basah dan kering.

40. MENANGKAP SERANGGA. Tunjukkan gambar serangga tidak berbahaya (kumbang ladybird, cengkerik, rama-rama) di dalam majalah atau buku, kemudian pergi ke taman bunga untuk mencarinya.

41. BERGURAU-SENDA. Tunjukkan gambar Pak Cik Mat dan katakana “Ini Ibu.” Kemudian akui kebodohan anda dan ketawakan ‘gurauan’ anda itu untuk membina naluri humour dalam dirinya.

42. MAIN DENGAN PAKAIAN. Biarkan anak anda bermain dengan pakaian lama ayahnya. Cari kembali topi-topi, skarf atau sarung tangan lama. Main permainan olok-olok dan biarkan kreativiti dan imaginasinya membawa anda.

43. AJAR TENTANG ISIPADU. Kumpulkan cawan-cawan atau bekas plastik yang berbeza saiz, dan biarkan anak anda memenuhkan air ke dalamnya. Kadangkala, dia akan hanya menuangkan sehingga setengah penuh. Terangkan kepadanya cawan yang mana lebih besar dan yang mana lebih kecil.

44. HASILKAN ALBUM KELUARGA. Masukkan gambar saudara mara jauh dan dekat, selalulah melihatnya untuk membina memori anak anda. Sewaktu neneknya menelefon, tunjukkan gambar nenek sewaktu anak bercakap dengannya di telefon.

45. SURUH ANAK MEMBUAT KERJA. Anak kecil boleh membantu mengasingkan pakaian yang ingin dicuci mengikut warna. Dia juga boleh mengasingkan bajunya di antara baju-baju lain.

46. PERGI KE PERPUSTAKAAN. Ambil peluang bila perpustakaan anda menganjurkan sesi bercerita atau tayangan teater boneka. Selain itu, barisan buku-buku juga pasti tidak menjemukan.

47. CONTOHI CARA SESAME STREET. Khaskan satu minggu untuk satu abjad. Contohnya, baca buku yang bermula dari A, makan makanan A, potong snek mengikut bentuk A, dan tulis huruf A di halaman luar rumah dengan kapur.

48. MAIN BERULANG-ULANG. Cari semula permainan lamanya sewaktu dia masih bayi. Anda pasti kagum dengan kebolehannya mencari cara baru untuk bermain dengan permainan lamanya itu.

49. MAIN “TIRU-MENIRU”. Merangkak dengan kelajuan yang berbeza-beza supaya anak boleh meniru anda. Berhenti sekali-sekala untuk bermain permainan lain.

50. BERCAKAP TENTANG PERASAAN. Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia masuk Universiti nanti.


~suke main fridge magnet..sampai banyak pecah2 ummi punyer fridge magnet tue.. nanti dah besar, belikan ummi banyak2 ye sayang~


~main belon terbang..! tiup dan kejar..!~


~mmm dah pandai tiru aksi ummi snap gambar.. dgn pistol belon pun dia jadikan kamera sambil kata.. "nyummm" maksudnye suruh kita senyum..hihi~


~kalau ke pasaraya, nampak je belon mesti nak2 jugak belon tu.. sampai sanggup tunggu je sebelah belon. Tapi gambar ni sewaktu malam majlis perasmian ape ntah di UUM, anak ummi dapat belon dari kakak2~


~paling dia gemar... lari dan terjun atas tilam~

(^.^)

Monday, December 12, 2011

Salsabila 1 Tahun 9 Bulan


9 Disember lalu, genaplah si dia berusia 1 tahun 9 bulan. Dan pada 5 Disember sebelum itu, ummi telah membawa puteri kecil ke Klinik Desa Kg. Tradisi untuk pemeriksaan bulanan. Padahal, kalau ikutkan format buku bayi bagi negeri Kelantan, Salsabila sepatutnya datang untuk umur 4 tahun nanti.. wahhhh lama tue. Disebabkan berat badan Salsabila yang cuma naik sedikit sahaja, maka puteri kecil ini perlu datang untuk mengambil timbangan berat. Pakej pula dengan ubat cacing kali kedua.. hihi.

(^.^)

Sabtu baru-baru ini pula, Ummi, Abah dan aunty Umie Umairah ke Tasik Darul Aman, Jitra.

Jam 9 kami gerak.. agak lewat sebenarnya.

Sempat menyinggah di warung nasi lemak. Tapau kuih muih. Separuh dah makan dalam kereta, dan selebihnya sambung makan di tasik.

Salsabila dan Arissa bukan main lagi teruja tengok air tasik.. Lucu sungguh melihat gelagat kedua-duanya. Salsabila buat gelagat nak buka baju… “mandi….” Katanya. Hihihi.

Kami tak jadi berjogging.. matahari dah agak panas. (Alasan hahha)

Maka salsabila dan Arissa cuma bermain papan gelongsor dan buaian.

Haaaa berikut adegan kedua-dua sahabat ini yang berjaya kitorang rakam..


pstttt...!!!
so touching tgk gambar bawah nie..
Arissa tolong pakaikan kasut Salsabila..
Bila dah siap, dia ckp "mashih..."
^.^
Bila diorang sambung bermain, rupanya tak sampai lima minit.
Datang balik minum air.
Agaknya dek kerana penangan teh ais yang tak berapa sejuk... mampu hilangkan penat bermain kot.. hehe

tapi.... kali ni lain pula, Arissa pulak yang bagi giliran pada Salsabila minum dulu. Lepas teguk sekali dua, sambung main lagi...


Arissa pandai naik buai.. mcm orang besar dah...

haaa.. ini pulak budak takot naik buai... hehe

yg ini pun mcm sweet je..

(^.^)

Haaa ini pula pengalaman baru bagi kedua-dua anak kecil yang sangat teruja tengok orang lain naik buggy, maka abah pun dengan berbesar hati membawa diorang merasai sendiri keseronokan berbuggy mengelilingi tasik…

fuiyooo! Memang best…

Salsabila macam biasa lah, asyik suruh buka baju dia.. “mandi…” hehehe.


baca doa naik kenderaan dulu..


berenti kejap sbb terpegun melihat ciptaan Allah..

abah pun nk posing sama

budak mengamuk nak mandi.... hihihi
arissa dan mummy
teriak nak mandi...


ok.. sampai sini dulu entry di pagi hujung minggu.. ;-)

::end::

Monday, November 21, 2011

Nikon D40 For Sale







Actually..............ummi syg bangat dengan kamera nie.. Tapi, memandangkan ummi dah ada D7000, eloklah rasanya ummi tolak satu.. lagipun leh la wat beli handphone idaman pulak.. mmm

Kamera ni banyak sgt berjasa kat ummi. Sangat baik... hehe. tak pernah meragam, tak pernah sakit.. ;-)

Kalau nak tgk sendiri hasil kreativiti dari kamera ini, sila klik sini yer..


Ummi nak jual dgn harga RM1300. Dah kira murah la ni.. sbb ummi beli dengan harga RM2100.

Kit yang akn diberi termasuk body, lens 18-55mm, buku manual penggunaan, bateri, charger dan beg galas nikon.

Bagi yang benar2 berminat nak memiliki kamera ini, sila hubungi ummi yer. 019-4799552


Tuesday, November 8, 2011

Salam Aidil Adha 1432H



Alhamdulillah.. Eid al-Adha telahpun berlalu.. Tahun ini Ummi, Abah dan Salsabila Soleha menyambut eid al-adha di kampung ummi, Tumpat, Kelantan.

Syukur kepada Allah, cuaca hari raya tahun ini sangatlah baik.. tak hujan, tak panas. Maka dapatlah kami sekeluarga menyaksikan saat-saat lembu disembelih sebagai ibadah korban dan akikah dengan selesa.. ;-)

Ramai anak-anak saudara ummi yang masih kecil bertanya.. "kenapa perlu korban? ape hukum korban? " mmm macam2 lah pertanyaan mereka nie..

Biasa la, ummi masa kecil2 dulu pun tanye soalan yang sama jgk kan..

Sebenarnya, ibadah korban ini merupakan sunat muakkad bagi umat Islam dan makruh meninggalkannya bagi yang berkemampuan.

Ummi mengambil kira pendapat daripada Panel Penyelidikan Yayasan SOFA, Negeri 9 yang menyatakan, Rasulullah s.a.w sendiri memberi amaran kepada orang yang enggan berkorban, sebagaimana sabdanya: "Sesiapa yang mempunyai kemampuan untuk berkorban tetapi tidak berkorban, maka jangan hadir di tempat solat kami".

Haa..ape pula kelebihan ibadah ini?

Sesiapa yang melakukan korban pada hari tersebut, akan diampunkan dosanya dan ahli rumahnya pada titik pertama darah sembelihan korbannya.

Sesiapa yang memberi makan dan bersedekah dengannya, akan dibangkitkan pada hari kiamat sebagai orang yang mendapat keamanan dan timbangannya lebih berat dari Jabal Uhud.

Haa, besar kan ibadah ini?

Ummi nak kongsi satu perkara.. di pejabat ummi, ramai yang bertanya. "Nasiha balik raya haji di mana?" Bila ummi jawab balik Kelantan.. jawapan yang biasa akan kita dengar adalah. "ooo betullah sebab raya haji di Kelantan meriah.." Ape yang diberitahu itu benar... rupanya di Kedah, kata kawan2 ummi, hari raya korban tak pakai baju raya pun tak apa.. sebab hari raya korban atau Aidil Adha disambut dengan cukup hambar.. ada kawan ummi membuat pengakuan, mandi jam 12 tengah hari di hari tersebut.. mmm masyaAllah..

Syukurlah.. Ramai yang sedia maklum bahawa Kelantan adalah satu-satu negeri yang menyambut meriah kedatangan Aidil Adha.

Hakikatnya, Aidil Adha adalah Idul Akbar iaitu hari raya terbesar bagi umat Islam kerana banyaknya pembebasan daripada neraka atau pengampunan dosa yang dianugerahkan oleh Allah pada hari sebelumnya iaitu hari Arafah.

Pesan ummi kepada diri sendiri, jika kita sudah terlepas beberapa kelebihan awal Zulhijjah dan AidilAdha tahun ini maka marilah kita menyesali kealpaan kita itu dengan sesungguh penyesalan. Kerana kadangkala penyesalan yang tulus dek terlepas sesuatu amalan itu mungkin dinilai lebih besar daripada amalan itu sendiri.

Marilah sama-sama kita mohon agar Allah memberi kesempatan buat kita menemui sekali lagi bulan yang mulia ini di tahun-tahun mendatang. Marilah sama-sama kita berazam agar dapat menghayatinya dengan lebih sempurna.

InsyaAllah...

:: ummi, abah dan salsabila syg ::

:: lembu akikah amsyar dan lembu korban tok ma ::

:: salsabila pertama kali tgk lembu ::

:: akram bukhari ::

:: faris amsyar ::


::end::







Tuesday, November 1, 2011

Perkembangan Salsabila 1 tahun 7 bulan


Pagi nie, Salsabila bangun dengan tersenyum.
Entah ape yg dimimpikan puteri kecil ini.
Sejak dua menjak ni, semakin banyak perkataan yang dapat dituturkan si manja ummi.

Pagi ini juga, abah teruja apabila Salsabila meyebut perkataan "jatuh..." kepada duit2 yang bertaburan, yang dikeluarkannya dari dompet abah.

Jika mood nya baik, dia turut menuturkan perkataan "lampu", "kipas", "buku". mmm seronok apabila dia mengikut apa yang kita ajarkan. ;-)

Ummi lebih suka Salsabila belajar benda baru dengan melihatnya sendiri.
Untuk itu, ummi kerap membawa Salsabila pusing-pusing UUM melawat si anak-anak rusa, melihat burung pipit yang berterbangan berkawanan dari dahan ke dahan..
mmm indah sekali..!

Semalam, balik saja dari rumah mama, ummi singgah ke tasik..
Salsabila sampai tak nak balik rumah.. seronok dia layan deruan air yang menghasilkan bunyi yang sangat asyik. Cuma tengok dari dalam kereta sahaja.. ahaks..!

Ummi yakin dan percaya, cara ini dapat membantu perkembangan otak si manja.
Sebenarnya, untuk mengembangkan kecerdasan, kreativiti si manja, anak-anak kita tidak hanya memerlukan nutrisi dan kasih sayang sahaja, sebaliknya stimulasi untuk bermain itu adalah penting.

Stimulasi ini juga sepatutnya sudah dilakukan sejak mereka di dalam kandungan lagi kerana perkembangan sel otak bayi dibentuk sejak wanita hamil 6 bulan. Apabila kita merangsang bayi di dalam kandungan, maka akan terbentuk hubungan antara sel-sel otak si manja yang membantu kecerdasannya.

So, petang ini nak bawa lagi si manje ummi jalan-jalan di tasik .. (^.^) ..


::::end:::

Sunday, October 23, 2011

Solat Sunat Duha



"Demi waktu duha.
Dan malam apabila ia sunyi sepi.
(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan ia tidak benci (kepadamu) sebagaimana yang dituduh oleh kaum Musyrik.
Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik daripada permulaanya.
Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha".



Bila Waktu Duha?
~ bermula setelah matahari tinggi sejengkal (lebih kurang jam 8.00 pagi) hingga sebelum matahari menegak (tengah hari). Tidak boleh sebelum, tidak boleh selepas.

Sabda Rasulullah,
"Allah swt berfirman yang bermaksud:
'Hai anak Adam,solatlah kepadaKu empat rakaat pada permulaan siang, nescaya akan Aku cukupkan keperluanmu pada akhir siang' ".


Thursday, October 20, 2011

::aaduhhh::

Assalamualaikum semua...


Pagi nie ummi curi2 masa nk story satu kisah si cilik Salsabila nie.

Abahnya dah dua hari outstation ke Penang, so tinggallah ummi dan salsabila berdua dah dua malam..

Malam pertama, dia terus demam.. Baru je sehari tak jumpa abah, dah demam dah.. hihi. Bab mkn ubat, cukup susah.. melainkan kalau ubat tu manis.. haaa senang je dia boleh buka mulut, hirup dan telan dgn tersenyum..!

.......................

Esok harinye, ummi decide tak ke pejabat, amik cuti untuk jaga dia..
Seharian di rumah, kesian pula ummi tgk Salsabila.
Lepas main, baring2.. pastu tertido.. bangun tido, sambung main lagi..

Petangnya, ummi bawa dia naik kereta ronda2 kampus..
Wahh.. bukan main lagi seronok..!
Ummi singgah pejabat aunty umie arissa.

Bila balik rumah, salsabila dah tertido dalam kereta, agaknye penat di bawa ronda sane sini..

.......................

Malamnye pulak, ummi angkut kain untuk dilipat ke depan tv..
Sambil ummi nak duduk, ummi ckp.. "aduhhh" mmm bukan mengeluh..
tapi rimas bila tgk baju2 berlambak nak kena lipat..
Bila ummi sebut "aduhh" tue, tak semena2 salsabila tiru sama.. ajuk cakap ummi..
""aaaduhh" sambil duduk sebelah ummi.

ummi terkejut, toleh ke arahnya dengan muka tersenyum..
mak oi... dah la tiru ckp ummi, siap tiru ummi duduk lagi.. sambil pilih2 baju dia.. konon nak tolong ummi lipat kain la tue..

haiii demam2 pun masih nak tolong ummi kan.. hihi

yang paling terngiang2 di telinga ini.. perkataan "aaaduhhh" yg sangat comey... hihi

............................
::end::
............................





Wednesday, October 12, 2011

:: nak call opah ::

hihi.. teruja giler tgk reaksi ank ummi ngan abah nie..

semakin hari, semakin mengujakan.

si dia membesar dengan cepatnya, seiring waktu yang berputar tanpa henti, dengan kesibukan ummi yang sukar untuk dijelaskan.

panjat kerusi, capai telefon dan buat2 call seseorang.. dari gaya bersembang, dah tahu dah ckp dgn siapa.. dia buat2 cakap dgn opah rupanyer..

bersembang mcm org besar.. siap ade adegan gelak2 lagi sambil tgn menutup mulut.. hihi. so sweet!!

mmm umur baru setahun setengah, dah pandai buat gelagat sebegitu.. Subhanallah..!

(^.^)

Thursday, September 29, 2011

..Terima Kasih Allah..





Syukur pada Ilahi.. hidayahnya sentiasa tidak bertepi, kepada umatnya yg dikasihi.

Terharu benar membaca pengakuan ikhlas insan yang bergelar artis ini.. Semoga lebih ramai lagi mengikuti jejak dan penghijrahan seperti beliau ;-)




..end..



Thursday, September 8, 2011

Dia Demam Selsema

Saat ini, Salsabila tgh pegang botol susu.. susu suam yg ummi bancuh + ubat selsema cuma diminum separuh. Separuh lagi dia simpan..mungkin nk minum bila dahaga lagi..atau memang dah tak larat nak habiskan, mata dah terlalu mengantuk.

Mana tidaknya, skrg pun dah jam 12.53 tgh malam.. nk masuk pagi dah pun.. ummi sebenarnya baru bangun jam 11.45 tadi. Lepas makan pengat pisang jam 9 tadi, terus ummi tido.. Sakit kepala yang amat dari siang. Memang niat nak bangun balik.. bangun masak sup ayam dan bubur nasi, untuk bekal si comel ke sekolah.. mmm rumah pengasuh..!

Kesian salsabila.......
Dah dua hari demam + selsema.
Nampak sgt dia tak semangat nak main mcm selalu.. tak semangat nak sembang2 mcm selalu..
Ada ketika bila dah kebah tu, laju la dia tolak basikalnya.. berlari-lari lagi..!
Sampai sekarang basikal yang ummi beli tu dia tak reti nak kayuh. kalau naik pun, kayuh di lantai je.. bukan kat pedal basikal tu.

Semoga salsabila cepat sembuh... kembali ceria seperti selalu ye sayang.. Mohon jua doa dari pembaca entry ini untuk salsabila.. semoga bertambah2 sihat dan ceria anak ummi nanti.. Ameen.

Monday, September 5, 2011

Pengasuh ketiga Salsabila

Hari ni xda mood nak kerja.. Maklum la 1st day masuk pejabat setelah cuti berhari raya. Tapi itu bukanlah sebab utama kenapa moody hari nie, kerana penyebab utama keadaan ini ialah kerana memikirkan keadaan puteri kecil di rumah pengasuh baru.

Mama Sha akan masuk rumah baru di Bukit Kayu Hitam, so time ni mama Sha pasti tengah sibuk mengemas barang2 rumah untuk pindah masuk ke rumah baru kn.. mmm rindu pulak kat mama Sha, Aisyah dan Myra , si comel yg baru pandai bercakap..."chik sehaaa" hihi. so sweet bila 1st time nama kita dipanggilnya..

Apepun, thanks so much to mama Sha yang sudi menjaga Salsabila Soleha selama hampir setahun..
Segala salah silap, terlebih dan terkurang harap dimaafkan yer.. Terima kasih banyak2 sebab sabar melayan si kecil salsabila yg cukup banyak keletahnya tu..

Dan buat mama baru salsabila.. ummi sentiasa ingat pesan Kak Ti atau Ibu, pengasuh pertama Salsabila dahulu.. "yakin dan tawakal".

Yer.. dengan pesanan itu, ummi rasa lebih kuat.. maklumlah, anak ummi ni bukan mahu dengan orang.. kalau orang yang tak dikenali, nangis aje dia.. :-(

Apepun, ummi tak sabar tunggu jarum jam pendek berputar ke angka 5. mmm


::end::

Friday, August 26, 2011

Baju Raya Tahun Kedua Salsabila Soleha


Assalamualaikum..

Hari ni, Jumaat, pagi Ramadan ke 26 yang indah..
Lagi tiga hari menjelang Syawal yg ditunggu.. dan tiga hari juga bulan penuh keberkatan ini akan berlalu.. Semoga Allah SWT memberi peluang seterusnya untukku dan seisi keluarga kami untuk bertemu bulan keberkatan ini pada tahun hadapan. ameen.

Tahun ini, kami sekeluarga menyambut hari raya dengan penuh kesederhanaan. Tak seperti tahun yang lepas dek teruja dengan hari raya pertama si comel, baju rayanya hampir 10 pasang banyaknya.

Tahun ini, insyaAllah..cukup sahaja lima pasang. Dua pasang baju kurung dan tiga baju persalinan. hehe sebut persalinan, mcm nk jd pengantin pulak..

Seperti tahun lepas, ummi dengan kreatifnye menjahit manik2 pada baju si comel.. agar yg comel bertambah-tambah comel.. :-)

Kpd sesiapa yg berminat nk tiru design ummi ni..sila la.. Kot2 dapat memberi inspirasi kan..

Sampai sini dulu entry kali ini, jumpa lagi..

assalamualaikum..


:: sebelum ::


:: selepas ::



...end....

Tuesday, August 16, 2011

SALSABILA SOLEHA "my 1st words"




seawal 7 bulan ~ she can say "abah"

seawal 9 bulan ~ she say "maa"

seawal 10 bulan ~ she say "cicok" means...cicak.. hehe sambil tgnnya ditunjuk ke arah cicak.

seawal 11 bulan ~ i can hear she say "miii" (means ummi, itupun saat ketakutan bila dia nampak lipas)

seawal 16 bulan ~ she can say "opah"

seawal 17 bulan ~ she can say "adekk"

dan ini pula.. aksi salsabila soleha bila nmpk ummi pegang kamera :




Saturday, August 6, 2011

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC)

Pagi itu, ummi tak sedap badan. Bukan pembawakan, bukan migrain, tapi.. ummi nervous. Nervous hingga menyebabkan ummi ulang alik masuk toilet.. hishhh.

Perasaan ini pernah singgah suatu masa dahulu.. waktu ummi tingkatan 6, setiap ahad minggu ke-3. Apabila ummi akan memimpin bacaan ikrar dalam Bahasa Inggeris di hadapan seluruh warga sekolah SMK Dato' Biji Wangsa.

Hari ini, setelah 9 tahun berlalu, perasaa itu kembali..nervous untuk naik ke pentas. Bukan tidak biasa naik ke pentas kerana ummi sering menjadi pengacara majlis..tapi.. perasaan nervous ini mengalahkan saat-saat menjadi pengacara majlis di hadapan menteri.

Rasa loya, nak terb****, terkucir.. semua ade.

Akhirnya, bila tiba di dewan besar kebanggaan UUM, dewan konvokesyen dan majlis2 besar UUM, ummi rasa sedikit lega..itupun setelah melihat barisan nama penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) bg tahun 2010.

Lebih membuatkan ummi terharu, nama2 yg tersenarai bersama gambar profil masing-masing itu juga terdapat beberapa nama bekas2 pensyarah ummi sewaktu ummi mengambil Sarjana Muda 2004-2007.

Dr. Khairy, Dr. Chua.. ummi tersenyum bangga sendirian. Bulan ini, genap 3 tahun ummi berkhidmat dalam perkhidmatan awam. Alahamdulillah, kata orang tuah ayam nampak di kaki, (ummi xreti tgk tuah ayam), tuah manusia, tak siapa tahu.

Ummi mendapat tahu berita gembira ini dari seorang teman baik, Erin yg menghantar kiriman sms. "tahniah yg, u dapat APC".

Saat itu, ummi terus call dia. Bergenang air mata ummi.. tanda syukur kps Allah setelah ummi pasti ini bukan lawak jenaka siang hari dari Cik Erin.

Mm dia pun turut sebak sama.. InsyaAllah, ummi nk ajak kawan2 dtg berbuka di rumah nanti.. semoga Allah permudahkan hajat ummi. Sebagai tanda menghargai kawan2 yg banyak menyokong ummi, dalam susah atau senang.

Alhamdulillah sekali lagi.. kerana dalam entry lalu, bertarikh 31 Julai 2010, ummi ade mengatakan abah berazam untuk "tahun depan nak target dapat lagi".


Yup, memang hajat abah tercapai.. tapi kali ini, untuk isterimu pula yer.. heheh.

Sesungguhnya, ummi percaya.. kerja yg dilakukan dengan niat hanya kerana ibadat kepada Allah, pasti punya keberkatan. Tidak sia-sia..

Walaupun kadangkala kita mengeluh dgn pekerjaan yg terlalu banyak, cepat2 lah kita sedar dan bangkit dari kelalaian yg boleh membawa kita lebih jauh tersesat dari kebenaran.

Pesan dari mertua ummi yg masih utuh di hati.. "orang melayu kata kerja yg kita buat untuk dilihat orang, dilihat bos, itu adalah HIPOKRIT.. tetapi, dalam ISLAM, itu namanya MUNAFIK.."

mm renung2 kan lah.. di pejabat ummi sendiri pun, ade manusia sebegini.. bila bos ada, buat2 sibuk.. buat2 kalut.. dan segala mcm hal kita yg tidak elok nak diadukan kpd bos.. konon dirinya bagus.. mungkin xsempat jadi pengawas sekolah dulu kot.. hihi. ampunnn..!

okeylah, sampai sini dulu ye.. buat semua yg merindui ummi.. terimalah.. (ceh2 mcm nk nyanyi pula) gambar2 terbaru ummi.. :-)




Wednesday, June 15, 2011

Admitted To Hosp. Tengku Fauziah, Kangar



Pagi ahad, Salsabila dihantar ke rumah pengasuh, Mama Sha.
Hati ummi memang langsung tak tenteram di pejabat.
Duk teringat je kat dia.
Ape tidaknya, masa kejut dia pagi tadi, keadaannya sangat lah letih dan tak bermaya.

Maka ummi dan abah buat keputusan (setelah berbincang di fb) untuk bawa Salsabila ke Hospital Tengku Fauziah, Kangar.

Lepas daftar di kecemasan, check kesihatan kali pertama dibuat oleh nurse.
ummi disoal siasat beberapa perkara.
Lepas tu, tunggu giliran Ummi explain pd doctor yang salsabila hari ni cirit hari ke-7.
Sebelum cirit, salsa muntah-muntah tiga hari..
minum susu je muntah. Lepas tu demam..
beberapa hari demam, diikuti cirit..
muntah2 dah langsung xde lagi..
Lepas terangkan keadaan salsa sepenuhnya,
doc decide nak tahan di wad.
Paling kurang sehari dua, untuk pemeriksaan lanjut.
Mulanya berat juga hati ummi dgn abah.
Ummi tanye abah, abah tanye ummi.

"cane..."
"mmm cane..."
dua2 buat muka.

xnak sebenarnya...
Tp bila doc explain knp perlu tahan salsa,
barula kami menggangguk setuju (angguk dgn malas sekali).

Proses nak masuk ke wad nie, punyalah lama.. penat menunggu.
staff yg jaga kaunter minta mykid, ummi pulak tertinggal mykid dia kat beg pakaian salsa.
nurse mintak i/c ummi, cari punye cari.. aishh xde jgk..
(msti staff tu dah pikir semacam)
mm ummi agak, staff tu pikir ummi nie pendatang haram. mm xpun, mungkin culik budak. hihi
last2, pakai je i/c abah.
Setelah lama menunggu, Bila giliran salsa kena check oleh doc kedua, benda sama ummi nak kena explain lagi.

masa ni opah dah sampai pun.. lepas bg penerangan panjang lebar, ummi abah disuruh keluar. doc nak ambil darah salsa. tinggal doc dan seorang nurse. doc siap guna kain lagi untuk bedung anak ummi.

Salsa ape lagi.. meraung2 la. xmau diperlakukan begitu. tgk ummi dan abah xda.. laungan makin kuat. ummi dan abah saling berpandangan. resah..

Bila opah dah kuar air mata, ummi dah xleh sabar lagi.. ummi masuk juga bilik doc tu dgn airmata berguguran. tapi ummi xleh buat apa.. doc tak kasi tolong. dari seorang nurse, masuk lagi seorang untuk pegang salsa. yela.. ummi faham sgt dengan anak ummi ni. tenaganya kuat bila meronta.. kesian sgt dgr suaranya waktu tu. satu wad boleh dengar dia menjerit.

Bila dah selesai ambil darah, salsa kami tenangkan.. tersedu-sedan dia. bila diberi susu, dia terus lena di katil wad. cian sungguh anak ummi.

Ape pun, mlm tu salsa berselera mkn nasi goreng. sama2 buka puasa dgn ummi. bukan main seronok pula. esoknya baru mati kutu. xtaw nak buat ape di wad.. last2 dia melawat patient2 yg sakit. lucunya, dia cuma berpampers, tanpa baju dan seluar. hihi.

Alhamdulillah, setelah doc berpuas hati, malam tu kami dibenarkan keluar jam 7.30 mlm. sempat lagi ummi layan nora elena. hihi

Salsa pula, seronok betul dapat kuar wad. bukan main happy bila masuk kereta.. (^.^)

::end::



Saturday, June 11, 2011

BAYI CIRIT BIRIT?


Assalamualaikum wbt,


Kali ni ummi nak share artikel menarik di bawah. Dari seorang doktor pakar sakit puan, dr hamid arshat.
blog beliau boleh dilayari di http://www.hamidarshat.com/

Ummi tercari2 artikel kesihatan yg boleh membantu masalah baby ummi yg hampir 5 hari cirit-birit. Ternyata, artikel ini sangat membantu.

ok.. ummi nak masak nasi. Nak ambil air rebusan nasi untuk buat ubat cirit birit Salsabila. Doakan ank ummi segera sembuh yer.. bye2..



Cirit Birit

Print

CIRIT-BIRIT DIKALANGAN BAYI

Cirit-birit adalah penyakit yang biasa terdapat dikalangan kanak-kanak terutamanya yang dibawah lingkungan umur dua tahun. Penyakit ini biasanya bermula dengan muntah-muntah diikuti dengan cirit. Najis yang keluar biasanya cair tetapi adakalanya bercampur dengan darah. Demam selalunya tidak ketara. Penyakit ini lazimnya berakhir dalam beberapa hari tetapi adakalanya berterusan hungga berminggu-minggu.

Penyakit cirit-birit masih merupakan satu punca kematian bayi yang utama di negara ini dan juga di seluruh dunia terutamanya di negara-negara yang sedang membangun. Keadaan yang ada kaitan dengan tingginya kadar penyakit cirit-birit ialah taraf sosio-ekonomi yang rendah, ketiadaan bekalan air yang bebas dari kuman-kuman bakteria (sanitary water supply) serta persekitaran yang kotor.

Penyeledikan telah menunjukkan bahawa dalam komuniti - komuniti yang rendah taraf sosio - ekonominya amalan pemberian susu tepung membawa kepada tingginya kadar bayi - bayi yang mati akibat cirit - birit. Ini mungkin ada kaitan dengan pencemaran air yang digunakan untuk membancuh susu serta juga alat - alat yang digunakan seperti botol - botol atau puting - puting susu. Memandangkan hakikat inilah sebagai pertubuhan sedunia seperti World Health Organisation ( W.H.O ) , UNICEF dan pertubuhan - pertubuhan perubatan antarabangsa telah mengesyorkan supaya semua negara didunia khususnya negara - negara yang sedang membangun yang masih mempunyai kadar kematian bayi yang tinggi mengalakkan penduduk - penduduk mereka meneruskan amalan pemberian susu badan kepada bayi - bayi.

Di negara ini usia enam bulan hingga setahun merupakan lingkungan umur yang selalu terdapat berlakunya penyakit cirit - birit. Ada anggapan yang mengatakan bahawa cirit - birit dalam tempoh usia ini adalah biasa bagi kanak - kanak yang membesar . Secara kebetulan penyakit cirit - birit yang menyerang bayi dan kanak - kanak biasanya disebabkan oleh kuman virus (ROTA Virus ) atau kuman - kuman bakteria seperti E. Coli , Shigella , Salmonella , Campylobacter dan lain - lain. Bayi - bayi yang diserang penyakit cirit - birit mungkin muntah - muntah dahulu sebelum cirit. Najis yang kelihatan berair sahaja lazimnya disebabkan oleh Rota Virus dan E. Coli. Adakalanya najis itu bercampur dengan darah. Ini biasanya disebabkan oleh kuman bakteria seperti Shigella , Enteropathogenic E. Coli , Salmonella , Campylobacter. Demam mungkin tidak wujud sama sekali , tetapi apa yang merunsingkan ialah kanak - kanak atau bayi yang muntah - muntah serta cirit - birit cepat mendapat kekeringan kadangkala dalam masa beberapa jam sahaja dan jika tidak dirawat dengan segera mungkin boleh membawa maut. Bayi - bayi yang kecil mempunyai risiko yang tinggi dan kumpulan inilah yang selalu menemui maut akibat penyakit cirit - birit.

Doktor - doktor mengenali tahap kekeringan yang dialami dengan memerhatikan beberape tanda. Bayi-bayi yang mengalami tahap kekeringan yang rendah biasanya tidak menunjukkan apa-apa tanda yang mudah dikenali selain daripada kekeringan yang kurang daripada lima peratus. Pada tahap yang sederhana ( dari 5 - 10 Peratus tahap kekeringan ) bayi - bayi yang sering menunjukkan tanda - tanda seperti mata tenggelam , ubun - ubun turun dan kulitnya kendur. Dia juga mungkin mengantuk serta kurang membuang air kecil. Tahap kekeringan yang sangat merbahaya ( kekeringan lebih dari 10 % ) menunjukkan bayi - bayi yang seakan - akan tidak sedarkan diri dan kulitnya bukan sahaja kendur tetapi juga terasa sejuk , ubun - ubun dan matanya tenggelam dan kalau dia diangkat , badannya terasa lembut dan ringan sahaja. Dia tidak benyak membuang air kecil dan air kencing itu pekat sahaja. Suhu badannya mungkin tinggi dan kadangkala , dia mungkin sawan. IBU BAPA TIDAK SEHARUSNYA MEMBIARKAN ANAK MEREKA YANG MENGALAMI CIRIT - BIRIT SAMPAI KE TAHAP MERBAHAYA KERANA INI MUNGKIN MEMBAWA MAUT.

Langkah - langkah yang perlu diambil

Walaupun bayi cirit dia berupaya menyerap air dan glukos. Ibu bapa disarankan supaya tidak memberi bayi semua formula susu tepung serta pepejal pada waktu penyakit ini menyerang bayi. Doktor - doktor menyarankan para ibu untuk terus memberikan susu badan dan menampungnya dengan memberi larutan glukos dan garam ( Oral Rehydrating Solution ). Susu tepung atau pepejal boleh diberi dengan beransur - ansur apabila penyakit ini mula reda. Tujuan penting di dalam rawatan cirit - birit dikalangan bayi ialah untuk mencegah berlakunya kekeringan. Pada masa dahulu ramai ibu memberi bayi mereka air nasi untuk merawat cirit - birit dan amalan ini telah diuji dengan cara saintifik oleh doktor - doktor di singapura. Amalan ini didapati sungguh memuaskan. Nasi itu perlu dimasak sehingga menjadi bubur dan airnya diambil untuk diberi kepada bayi yang cirit. Tetapi pada masa kini larutan air yang mengandungi garam dan glukos ( Oral Rehydrating Solution ) mudah didapati di klinik - klinik dan telah pun diakui di seluruh dunia sebagai rawatan yang paling sesuai untuk bayi - bayi yang cirit - birit.

Jika bayi - bayi terus menunjukkan tanda - tanda kekeringan yang terus melarat walaupun rawatan secara ini telah dimulakan perlulah bayi dibawa ke klinik atau ke hospital untuk mendapat rawatan lanjut di mana kekeringan boleh dirawat dengan cara drip ( intravenous infusion ). Antibiotik atau bancuhan ubat untuk mengurangkan cirit dan muntah biasanya tidak dikesan jika diberi kepada kebanyakkan bayi yang menghidap penyakit ini.

Komplikasi

Sebahagian bayi - bayi kecil yang mengalami cirit - birit didapati terus cirit sehingga lebih dari dua minggu. Keadaan yang dipanggil post - enteritis syndrome ini adalah merbahaya kerana bukan sahaja timbang berat bayi merosot tetapi boleh membawa kepada morbiditi dan kematian. Rumusan dari penyelidikan yang dibuat di negara kita sendiri menunjukkan bahawa keadaan ini terdapat di kalangan bayi - bayi yang diberi susu tepung dan menunjukkan tahap pemakanan yang rendah serta bayi - bayi yang mengalami cirit - birit akibat kuman bakteria . Cirit - birit yang berpanjangan memerlukan perhatian doktor - doktor kerana cara rawatan yang sewajarnya mungkin perlu diatur ' Post - enteritis syndrome ' ini jika berterusan boleh membawa kepada tahap pemakanan yang rendah ( malnutrition ) dan akan turut menjejaskan perkembangan bayi.

Pencegahan

Ibu - ibu disarankan supaya memberi susu badan kepada bayi dari lahir lagi kerana susu ibu mempunyai beberapa kuasa perlindungan untuk mencegah penyakit - penyakit termasuk cirit - birit. Bagi ibu - ibu yang memberi susu tepung kepada bayi mereka , kebersihan diri dan kebersihan alat - alat yang digunakan untuk membancuh susu adalah penting supaya bayi tidak terdedah kepada kuman yang boleh menyebabkan penyakit cirit ini. Memang jelas penyakit cirit - birit di kalangan bayi pada masa kini telah banyak berkurangan dengan adanya bekalan air yang bersih dari kuman. Bagi kawasan - kawasan yang masih terpaksa mendapat bekalan air dari perigi - perigi air itu mestilah dimasak terlebih dahulu. Botol , sudu serta segala yang digunakan untuk membancuh susu mesti dimasak terlebih dahulu.

Perkara yang masih didalam proses penyelidikan ialah pengimunan seperti yang terdapat untuk penyakit - penyakit polio , kerongkong , kol - kol dan demam kepialu. Vaksin untuk mencegah penyakit cirit - birit oleh virus Rota dan bakteria E.coli sedang diuji dan ini akan membawa harapan yang besar untuk mengawasi penyakit cirit - birit di kalangan bayi pada masa hadapan jika ujian ini berhasil.

..END..

Wednesday, June 8, 2011

business



Setiap orang mempunyai minat atau HOBI masing-masing.
Kadangkala HOBI boleh membantu individu itu menjana pendapatan.
Beruntung mereka yang punya HOBI demikian.

HOBI ummi pula.. of course la snap gambar.
Hakikatnya, HOBI ummi ini juga membantu ummi dalam menambah pendapatan.
Sejujurnya, pelaburan ribuan ringgit untuk membeli kamera DSLR telah pun balik modal, hasil daripada upah menjadi jurugambar majlis-majlis perkahwinan,pertunangan, mahupun jurugambar potret keluarga.

Bermula dari usaha ummi seorang diri, kini ummi mula bergerak berkumpulan. Kata orang, kerja dalam berkumpulan lebih baik. Hasilnya pun lebih pelbagai, dek pelbagai idea yang tercurah. Malah, dari situ kita dapat pelajari banyak perkara yang mungkin tidak terfikir oleh akal dan fikiran kita sendiri. Maklumlah, seorang jurufoto seharusnya seorang yang berjiwa kreatif. Andai tak kreatif.. mati kutu dibuatnya depan pengantin yang duk menunggu arahan dari jurukamera.

Baru-baru nie, ummi ada mengikuti kursus keusahawanan.
Memang bagus juga kursus ni, dapat memberi pengetahuan dan pendedahan dalam dunia perniagaan yang sebenar. Peserta diuji melalui kuiz untuk mengenalpasti tahap/kebolehan/minat dan keinginan dalam bidang keusahawanan.
Alhamdulillah, ummi antara peserta yang mendapat markah tinggi.. hip hip horey..!
Tak sangka juga yer.. rupanya ummi memang anak jati negeri cik siti wan kembang yang suka berniaga. hihi.

Setelah dinilai melalui kuiz tersebut.. hanya 3 sikap ummi yang dikenalpasti berada pada tahap sederhana. KEYAKINAN DIRI, KETEGASAN, dan terakhir MEYAKINKAN ORANG LAIN.

Biar ummi jelaskan apa kaitan ketiga-tiga elemen di atas dalam berbisnes.

KEYAKINAN DIRI
- mempunyai kepercayaan yang tinggi terhadap kemampuan diri sendiri.
- berpendirian dalam menyatakan keputusan sendiri walaupun
mendapat tentangan hebat.

KETEGASAN
-sanggup menghadapi masalah atau isu dengan terus terang.
- mencari penyelesaian masalah dengan orang lain secara terus terang.
- beritahu orang lain seperti pekerja, pelanggan, pembekal, atau pesaing apa yang mereka patut lakukan.
- beri amaran atau ambil tindakan disiplin ke atas mereka yang gagal melaksanakan tugas seperti yang diharapkan.

MEYAKINKAN ORANG LAIN
- mampu memujuk, mengajar dan meyakinkan orang lain.
- untuk beli sesuatu barangan/perkhidmatan
- untuk buat pelaburan/ memberi pinjaman
- supaya orang lain melakukan sesuatu
- tonjolkan kemampuan diri@sykt
- tonjolkan keyakinan terhadap keluaran/ perkhidmatan sykt sendiri.

Haaa.. anda jangan terlopong saja bila baca. Pastikan anda sememangnya punyai ciri2 kat atas tu yer. Barulah business kita lebih success. Tapi ini cuma tiga sahaja.. Selebihnya ada dalam 20 sikap taw.. ummi xnak masukkan sini, sebab ummi dapat gred tinggi untuk sikap2 tersebut.. hihi (^.^)

Apapun, suka ummi pesan di sini bahawa 9 per 10 dari rezki itu adalah dari perniagaan.. Bye2.


Tuesday, June 7, 2011

::rehat minda di pulau mutiara::



Hye all..
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Entry yg terperam sekian lama di Nikon 7000.
Gambar2 kami sekeluarga ke negeri Pulau Pinang Pulau Mutiara.

Saje kami ikot abah outstation.. sambil meraikan birthday ummi yg ke.. ehem ehem.
muda lagi laa.. hihi ;-)

Sentiasa muda dgn senyuman.. tol x? ;-)












:: E.N.D ::